Відкриті уроки

Проект «Птахи навесні. Повернення перелітних птахів»

Характеристика проекту:
   за діяльністю: дослідницько-інформаційний;
   за кількістю навчальних предметів: міжпредметний;
   за кількістю учасників проекту: груповий;
   за характером контактів: внутрішній;
   за тривалістю виконання: короткостроковий;
   за характером партнерських взаємодій: кооперативний.
Мета та завдання:
·        формувати навички роботи з енциклопедичною та довідковою літературою;
·        уточнити і розширити уявлення учнів про зміни в житті птахів навесні, про розмаїття перелітних птахів;
·        з’ясувати значення птахів у житті людини;
·        формувати в учнів уявлення про живлення птахів;
·        викликати інтерес до пізнання світу живої природи;
·        тренувати навички роботи в групі; учити шукати відповіді на цікаві запитання; розвивати вміння обмінюватися думками;
·        виховувати любов до природи.

Хід презентації проекту

І.  Організаційний момент

   Пролунав дзвінок –
   Починаємо урок.
   Працювати старанно,
   Щоб почути у кінці,
   Що у нашім дружнім класі
   Діти – просто молодці!

ІІ. Спрямування до мети

- Відгадайте загадку.
Прилетіли гості,
Сіли на помості.
Без сокири, без лопати
Поробили собі хати? (Птахи).
-         За якими ознаками ви дізналися, що це птахи?
-         Які бувають птахи? (Осілі, кочові, перелітні).
-         Яких птахів називають осілими, кочовими, перелітними?
-         Назвіть птахів і визначте, до якої групи вони належать.
Працюючи над сьогоднішнім проектом, ми дізнаємося, як живуть птахи.
ІІІ. Визначення проблеми проекту

-         Чим птахи відрізняються від інших тварин?
-         Як живуть і чим живляться птахи?
-         Чому птахів називають корисними тваринами?
-         Чому не можна руйнувати гнізд птахів?
-          
ІV. Визначення шляхів розв’язання проблеми

1.                 Читання додаткової та енциклопедичної літератури.
2.                 Дослідження «Які вони – птахи?».
3.                 Як птахи пристосовуються до змін у природі?
4.                 Складання розповіді «Бережіть птахів!».
5.                 Випуск стіннівки «Птахи навесні»

V. Формування груп для проведення дослідження

Учні класу об’єднуються у групи:
І група – «Знавці»;
ІІ група – «Природознавці»;
ІІІ група – «Краєзнавці»;
ІV група – «Народознавці»;
V група – «Літературознавці»;
VІ група – «Екологи».

VІ. Обговорення та презентація проекту групами

І група «Знавці»

1.                 Технологія «Мікрофон» (повідомлення учнів).

Вгорі тремтить сіренька пташка
Й пісні співає голосні.
Та жаль, що тільки навесні!
Ну … Називай же без відмовок,
Що пташка ця …    (жайворонок)

У садочку понад тином
Я зробив йому хатину
Він навколо обдивився,
Засміявся і оселився.

Сам вечірньої години
Заховався в кущ калини
На сто дудок і свистків
Чаром – співом світ залив.
Швидко скрізь цей птах літає
Безліч мушок поїдає
За вікном гніздо будує
Тільки в нас він не зимує.

Хто гнізда свого не має,
Яйця іншим підкидає,
Та у лісі в холодку
Все кує: «Ку-ку, ку-ку»?

2.                 Гра «Чи знаєте ви голоси птахів»
-         Голоси яких птахів ви почули?
-         До яких груп належать ці птахи?
-          
ІІ група «Природознавці»

1.                 Повідомлення учнів

У кінці березня прилітають шпаки. Першими прилітають самці. Знаходять шпаківню, що їм до вподоби, і починають співати. Співом вони приваблюють самок і попереджають інших шпаків – місце зайняте. Коли мають вилупитися пташенята – спів стихає, й потім його можна почути дуже рідко. У птахів нові клопоти – треба годувати пташенят. Живляться птахи комахами, черв’ячками, яких збирають на землі.

Майже разом із шпаками повертаються в рідні краї жайворонки. Жайворонок – одна з небагатьох пташок, яка співає в польоті.
Зовні жайворонки непримітні : сірі, з темним ряботинням. У полі, на луці з таким забарвленням їх важко помітити. Особливо непримітна самочка – ні піснею, ні стрімким польотом не привертає до себе увагу. Доки самець співає, вона тихенько шукає поживу у траві або сидить затаївшись.
Живляться жайворонки комахами, а також насінням бур’янів.

На початку травня можна почути спів солов’їв. У цей час дерева вже вкриті молодою зеленню. Недаремно кажуть: соловей прилетить тоді, коли зможе напитися роси або дощової води з березового листка. Солов’ї, зазвичай, селяться в садах, парках. Живляться жуками, мухами, гусінню. Соловей – передвісник справжньої весни в лісах та гаях.

Найпізніше прилітають ластівки – в кінці травня.
Ластівки – «діти повітря», на землю сідають рідко й без бажання. В повітрі вони демонструють складні фігури вищого пілотажу: пікірують, роблять мертві петлі, планерують та перекидаються. Ластівки мають швидкість польоту 100 км за годину. Свої гнізда птахи завжди облаштовують поблизу людських осель.

У кінці квітня – на початку травня прилітають зозулі. Оселяються в лісах з багатою рослинністю. Самець видає характерну пісню «ку–ку, ку–ку». Самка кричить «клі-клі-клі».
Зозулі не мостять гнізд, не насиджують кладку і не годують своїх пташенят. Вони відкладають яйця в чужі гнізда.
Зозулю вважають корисним птахом, бо вона поїдає багато шкідливих комах.

2.                 Слухання музичного твору Петра Чайковського «Спів жайворонка»
-         Яку картину ви уявили, слухаючи цей твір?
-         На що схожий його спів?
-         Де співає жайворонок?
-          
ІІІ група «Краєзнавці»

1.                 Технологія «Мікрофон» (повідомлення учнів).

Шпак – один із найвідоміших і найпопулярніших співочих птахів. Він може співати голосами інших пташок. У неволі шпак, як звикне, здатен вивчити безліч різних звуків, мелодій та голосів.

22 березня у народі називають Днем жайворонків.
В цей день міряються зима з весною: зима закінчується, а весна починається.
Люди вірять, що в цей день з теплих країв прилітають сорок різних птахів, і перший з них – жайворонок.

                   Солов’ї, так само як і люди, вчаться співати тривалий час. Лише на третьому році життя вони стають справжніми співаками. У навчанні найголовніше, щоб молоді солов’ї мали змогу слухати старших. Досвідчені солов’ї – це ніби вчителі для молодих солов’їв.

                 Ластівка – це Божа пташка, створена Богом із землі. Благословив її Господь за те, що коли розпинали Христа, ластівки крали цвяшки. Своїм співом вона славить Бога. Цим птахам було створено багато пам’ятників в знак любові до них.

        Зозуля – це символ суму і туги за минулим і страждань нерозважливої матері. Вона має вищий дар – «кукує» людині літа. «Кує» зозуля тільки навесні – від Благовіщеня до Івана Купали. Вона першою вилітає у вирій і останньою звідти повертається.


2.                 Технологія «Мозковий штурм»
-         Який птах може співати голосами інших пташок?
-         У якому віці солов’ї стають справжніми співаками?
-         Яким птахам створено багато пам’ятників в знак любові до них?

ІV група «Літературознавці»

1.                 Повідомлення учнів.
Учні розповідають вірші про птахів.

Прилетіли шпаки,
дорогі співаки,
прилетіли весну зустрічати.
У шпаківнях нових
скоро будуть у них
жовтороті малі шпаченята.

В небі жайворонки в’ються,
заливаються – сміються.
грають, дзвонять цілий день,
і щебечуть, і співають,
і з весною світ вітають
дзвоном радісних пісень.

Маленька ластівка зранку мені
співає – щебече пісні весняні
і весело в’ється вгорі над вікном,
і має привітно стрілчастим крилом.

Кує зозуленька й кує,
по всьому тужить гаю:
- Ой горе – горенько моє, -
дітей не розшукаю.

Соловейку, голосистий,
сіренька пташино,
який голос в тебе ніжний,                    
послухати мило.
Ти співаєш свою пісню,
і втоми не знаєш,
нею ніч благословляєш,
ранок зустрічаєш.



2.                Пташина вікторина
1)     Кожен заслухається співом цього маленького сіренького співця. (Соловей)
2)     Стукіт цього строкатого птаха ми можемо чути цілий рік. (Дятел)
3)     Птах, який першим прилітає з вирію. (Шпак)
4)     Цей птах – символ мудрості. (Сова)
5)     Божа пташка, тому вбити її – великий гріх. (Ластівка)
6)     Символ суму і вдівства. (Зозуля)
7)     Співець хліборобського поля і небесної блакиті. (Жайворонок)
8)     Цей птах здатен у неволі вивчити безліч різних звуків, мелодій та голосів. (Шпак)
9)     «Кукує» людині літа. (Зозуля)
10)Символ весни і відродження, добра і щастя. (Ластівка)
11)Свята і вільна пташка, символ високого натхнення і неперевершеного таланту. (Соловей)
12)З прильотом якого птаха треба розпочинати оранку і сівбу? Символ єдності Землі й Неба. (Жайворонок)

V група «Народознавці» (повідомлення учнів)

1.                 Технологія «Мікрофон»
Протягом багатьох століть люди спостерігали за навколишнім світом і подіями, тваринами, рослинами і природними явищами. Народ помічав і запам’ятовував усе, що вказувало на зміну погоди. Так з’явилися народні прикмети.

Ранній приліт жайворонків та граків – на теплу весну.

Птахи в’ють гнізда на сонячній стороні – на холодне літо.

Грак прилетів – через місяць сніг зійде.

Якщо граки прилетіли до середини березня – літо буде мокре, а сніг зійде рано.

Журавель прилетів – скоро лід зійде.

Голуби розворкотілися – на тепло.
Зозуля кує на сухому дереві – на мороз.

Сова кричить – на холод.

Якщо жайворонки багато й довго співають – утримається ясна погода без опадів, якщо ж їх не чутно від самого ранку – чекай негоди.

Жайворонки гуляють - на погоду, а сидять надувшись – на грозу.
Шпаки особливо голосно співають  - уночі піде дощ.
Ворони купаються ранньою весною – до тепла.

VІ група «Екологи»

1.                 Технологія «Мікрофон» (повідомлення учнів)
Чи завжди ми добре ставимося до птахів? Скоро настане весна. Повернуться перелітні птахи. Їх треба охороняти. А пригадати правила поведінки в природі нам допоможуть мудрі поради і ці знаки, які ми підготували.

 



Не турбуйте птахів, коли вони будують гнізда, висиджують пташенят.




Не підходьте близько до гнізд і не беріть яєць у руки.
Птахи покинуть гнізда.





В лісі у пору гніздування треба поводитися тихо.






Не поспішай підбирати в лісі пташенят. Можливо, десь причаїлися  їхні батьки і чекають, коли ти підеш з їхньої території.





Не вбивайте пташок!
Пам’ятайте! Птахи оберігають ліси, парки, сади від комах – шкідників.
2.                 Гра «Можна – не можна»
-         Спостерігати за тваринами.
-         Диких тварин, їхніх дитинчат і пташенят забирати з природного середовища.
-         Підгодовувати птахів.
-         Прибирати місця відпочинку в лісі.
-         Ловити метеликів, птахів.
-         Руйнувати пташині гнізда.
-         Обдирати кору з дерев.
-         Руйнувати мурашники.

3.                 Випуск стіннівки «Птахи навесні».

І група «Знавці» - сторінка з загадками про птахів;
ІІ група «Природознавці» - сторінка з матеріалом про перелітних птахів;
ІІІ група «Краєзнавці» - сторінки з цікавинками «А чи знаєте ви?...»;
ІV група «Літературознавці» - сторінка з віршами про птахів;
V група «Народознавці» - сторінки з прикметами про птахів;
VІ група «Екологи» - сторінка з малюнками – знаками «Бережіть птахів».

VІІ. Підбиття підсумків

Технологія «Мікрофон»
-         Що ви можете розповісти про птахів?
-         Чим живляться птахи?
-         Які прикмети, пов’язані з птахами, ви запам’ятали?
-         Чи цікаво вам було працювати над проектом?

-         Чого навчилися?

Немає коментарів:

Дописати коментар